hejelsa.blogg.se

Trollet Svenne

Kategori: Allmänt

Okej, tror knappt nån av er orka kolla igenom listan jag gjorde tidigare. Men en fråga var iallafall vad jag var rädd för när jag var liten. Och då svarade jag att det var ett troll jag bruka drömma om. Tänkte berätta lite mer om detta mystiska troll! 

VARNING FÖR KÄNSLIGA LÄSARE (Agnes)

Det var inget vanligt troll ska jag säga er. Han såg ut som en människa, som en gammal klasskompis pappa rent ut sakt. Han var runt 2 meter lång, hade stort, svart, krulligt hår och var klädd som en grottmänniska. Han "kom in i mitt liv" när jag var 3. Jag låg i soffan med huvve på armstödet, också hörde jag liksom mina egna hjärtslag. Grejen är att det inte var mina hjärtslag, det var trollets fotsteg.
 
Så sen dess har det alltid varit trollets fotsteg som hörs när man ligger i sängen och allt är så tyst så man hör sina egna hjärtslag. Också ser man i huvet hur han kommer på vägen, går in i huset, genom köket, in i mitt rum och kollar på mig. Och då gäller det att hålla för ögonen! Det räcker inte med att blunda, för då ser han att man har ögon. Och om man antingen har ögon, rör sig eller låter så bankar han på en med knytnävar tills man dör. Det gäller alltså att låtsas va död, märker han att man inte är död, så ser han till att man blir det. Det där med ögonen är bara en extragrej.
 
Jag drömde en gång när jag var kanske 7-8 år att jag testade trollet. 
Drömde att jag låg i sängen och höll för ögonen med händerna när jag hörde hans fotsteg och han kom in i rummet och kollade om jag "var levande". Och då satte jag min upp snabbt, stirrade på han och skrek "fiskrumpa!" åt han. Det var inte så uppskattat. Då banka han ihjäl mig kan jag säga, hehe :)

Runt samma ålder så fick trollet en kompanjon. En ful liten kort gubbe. Ser ut som en liten proffessor med vid labb-kappa och små runda glasögon. Eftersom att denne man var så liten å svag så sa han till det stora trollet att banka ihjäl mig. Och det gjorde han när han såg nå hud. Så nu gällde det alltså att både ligga still, vara tyst, gömma ögonen och gömma hela kroppen under täcket, och se till så att det inte är nå öppna glipor mellan täcket och sängen där dom kan kika in. 

BÄST NI PASSAR ER FÖR HAN HÖRRNI! ;)

Kommentarer

  • Pauline säger:

    Minns gånger du sov hos mig eller när jag sov hos dig, då fick man ju höra om det där trollet eller vad det var! Haha, kära nån vad du skrämde upp en ;)

    Svar: Jag har alltid varit ganska bra på sånt tycker ja :)
    Elsa Jonsson

    2012-09-07 | 14:02:14

Kommentera inlägget här: